Τρίτη, 11 Φεβρουαρίου 2014

Έρχεται η σύνδεση νησιών με υδατοδρόμια;

Σε μια προσπάθεια να υπάρξει καλύτερη θαλάσσια διασύνδεση των απομακρυσμένων νησιών και να δοθούν ευκαιρίες ανάπτυξης στα λιμάνια και σε παραμεθόριες περιοχές, ο υπουργός Ναυτιλίας και ο υφυπουργός Μεταφορών προχωρούν στην υλοποίηση του πλάνου για τη λειτουργία υδατοδρομίων και τη χρήση υδροπλάνων σε όλη τη χώρα.

Η πρώτη νομοθετική παρέμβαση για τα υδατοδρόμια έλαβε χώρα το 2005, όταν ψηφίστηκε ο νόμος 3333 και εκδόθηκε η κοινή υπουργική απόφαση 6814/05. Τότε είχαν αδειοδοτηθεί 15 υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα και είχε ξεκινήσει το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα λειτουργίας των υδροπλάνων στο Ιόνιο.

Ωστόσο, το 2008 οι εταιρείες των υδροπλάνων σταματούν τη δραστηριοποίησή τους στην Ελλάδα, επικαλούμενες δύο βασικούς λόγους:

Ο πρώτος ήταν ότι το νομοθετικό πλαίσιο εκείνη την περίοδο δημιουργούσε περιορισμούς και προβλήματα στο πτητικό έργο και στην ανάπτυξη των εταιρειών, αλλά και κυρίως το γεγονός ότι δεν είχε δοθεί μια άδεια για υδατοδρόμιο στην περιφέρεια της Αττικής, προκειμένου να υπάρχει η σύνδεση των νησιών με την πρωτεύουσα.

Έπειτα από ενέργειες των συναρμόδιων υπουργείων - Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και Ναυτιλίας και Αιγαίου - το νέο επικαιροποιημένο νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία των υδατοδρομίων έχει ήδη ολοκληρωθεί με τον νέο νόμο 4146 ο οποίος ψηφίσθηκε τον Απρίλιο του 2013 από τη Βουλή.

Ήδη αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «Διαύγεια» η σχετική εγκύκλιος της Γενικής Γραμματείας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων σχετικά με τις οδηγίες, τις προβλεπόμενες διαδικασίες και προϋποθέσεις που ορίζονται για την αδειοδότηση και μεταβίβαση αδειών λειτουργίας υδατοδρομίων, αρμοδιότητας του υπουργείου Ναυτιλίας.

Ο νόμος προβλέπει ότι απαιτούνται 65 εργάσιμες ημέρες, για να βγει μια άδεια από την ημέρα που θα υποβληθεί ο τεχνικός φάκελος στο υπουργείο Μεταφορών και Δικτύων και στη συνέχεια στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Ποια νησιά έχουν καταθέσει αίτηση άδειας για υδατοδρόμια
Σήμερα πολλοί οργανισμοί λιμένος και λιμενικά ταμεία έχουν ζητήσει αδειοδότηση για τη λειτουργία υδατοδρομίων. Ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας έχει ζητήσει ήδη την αδειοδότηση τεσσάρων υδατοδρομίων τα οποία αφορούν την Κέρκυρα, τους Παξούς, την Ερείκουσα και τους Οθωνούς.
Επίσης άδεια για υδατοδρόμιο έχουν ζητήσει ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών, ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου, ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, ο οργανισμός Λιμένος Βόλου, το δημοτικό λιμενικό ταμείο Σκύρου, το δημοτικό λιμενικό ταμείο Ρεθύμνου και το δημοτικό λιμενικό ταμείο Ζακύνθου.
Όταν ολοκληρωθεί η αδειοδότηση των υδατοδρομίων, οι οργανισμοί λιμένος θα μπορούν να προχωρήσουν σε εκδήλωση ενδιαφέροντος για την παραχώρηση μισθώματος της χρήσης τους έπειτα από διαγωνισμό σε οποιαδήποτε εταιρεία έχει την ανάλογη εμπειρία και γνώση.

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ)


Γιατί βουλιάζει το υδατοδρόμιο στον Πειραιά

Ιδιαίτερα περιορισμένο, αν όχι ανύπαρκτο, όπως λένε κάποιοι, είναι το ενδεχόμενο λειτουργίας υδατοδρομίου στην περιοχή της Ακτής Βασιλειάδη, στον χώρο του ΟΛΠ στον Πειραιά, όπως είχε προταθεί σχεδόν έναν χρόνο νωρίτερα.

Το σχέδιο... βουλιάζει, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν αντιδράσεις από την πλευρά κάποιων ακτοπλόων, οι οποίες θα βαρύνουν στη λήψη της τελικής απόφασης.

Οι ακτοπλόοι ουδέποτε είδαν με καλό μάτι τη δραστηριοποίηση των υδροπλάνων αφού τα θεωρούν ανταγωνιστικά. Οι τελικές αποφάσεις ακόμη δεν έχουν ληφθεί, ωστόσο όσοι γνωρίζουν από κοντά τη διαδικασία υποστηρίζουν ότι το σχέδιο έχει ναυαγήσει.

Η πρόταση να δημιουργηθεί υδατοδρόμιο στην Ακτή Βασιλειάδη είχε γίνει δεκτή ιδιαίτερα θετικά από τους επενδυτές στα υδροπλάνα, παρά το «στραπάτσο» των περασμένων χρόνων.

Η περιοχή του Πειραιά ή το Φάληρο ,το οποίο επίσης διεκδικούσαν οι φορείς των υδροπλάνων, έχει μόνο πλεονεκτήματα, αφού είναι εύκολα προσβάσιμη από το μεγαλύτερο τμήμα του Λεκανοπεδίου εξασφαλίζοντας εμπορική επιτυχία για το εγχείρημα.

Τώρα βέβαια αν το υδατοδρόμιο της Αττικής πάρει δυσμενή μετάθεση για την... παραμεθόριο του νομού ίσως αυτό να σημαίνει πως δεν θα το δούμε ούτε φέτος το καλοκαίρι.

Οι επενδυτές πάντως αυτήν τη φορά εμφανίζονται αποφασισμένοι να προχωρήσουν μόνο αν υπάρχουν διασφαλίσεις ότι το εγχείρημα δεν θα υπονομευθεί εκ των έσω.

Όπως έγινε μερικά χρόνια νωρίτερα...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου